Otužovanie ako životný štýl

Otužovanie je fenoménom posledných rokov a je dobré, že si mnohí z nás k nemu vytvorili vzťah. Je prospešné nielen pre imunitu, ale aj pre mentálnu pohodu. Ak človek vydrží v tak extrémnych podmienkach a prekoná samého seba, potom sa mu tento výkon pripomína aj v bežnom živote, kde bojuje so stresom a preťažením. Vtedy len použije rovnaký vzorec správania a zvládne to.

Skvelé je schladiť návaly hnevu ľadovou sprchou a dýchať, kým stres opadne. Ak nemáte možnosť schladiť sa, tak vybehnúť na čerstvý vzduch a dýchať, to sa dá vždy. V takých chvíľach je človek sám so sebou, stretáva sa so svojim Egom, svojimi zranenými emóciami a konfrontuje ich so svojim vyšším Ja. Chlad a s ním súvisiace vystavenie sa extrémnej nepohode vás rýchlo vráti do svojho vnútra.

Ego chce bojovať, alebo utiecť, pretože má za úlohu chrániť nás. Ale vyššie Vedomé Ja Vám rozkáže ostať a predýchať. A tu dochádza k stretnutiu a splynutiu. Fyzické telo a jeho emócie utíchnu a psychické a duchovné vo vás prevezme pôsobenie. Nastolí sa mier a rovnováha. Výhodou tejto terapie chladom je jej dlhotrvajúci účinok. Benefit cítite dlhé hodiny po tom.

Na rozdiel od pseudo rýchloviek, akými je napríklad cigareta. Pri fajčení v podstate tiež vykonávate dychové cvičenie, ktoré upokojí. Ale tento návyk, nielenže ničí zdravie, ale vám aj skracuje časy, kedy potrebujete ďalšiu dávku.

Zaplávať si v jazere stačí 2x-3x do týždňa. V extrémnych mrazoch aj 1x. Ide hlavne o to, aby sa dodržali dostatočné pauzy potrebné na regeneráciu organizmu po otužovaní. Termoregulácia sa časom upraví a vaše telo vám samo povie ako často.

Druhým podstatným pravidlom, ktorého sa napríklad držím ja je, že v ľadovej vode plávam, bez neoprénu a to tak dlho, koľko stupňov má voda. Teda 3min ak má voda 3stupne. Samozrejme keď je pod nulou, tak mojim časovačom sú končatiny. Koľko vydržia palce na rukách a nohách, tak dlho ostávam vo vode. Sú aj otužilci, ktorí používajú rôzne ochranné návleky neoprénové rukavice a ponočky a teda zvládnu ostať vo vode dlhšiu dobu. Mne sa páči , nazvala by som to ruský spôsob…jednoducho skočiť do ľadu ako ma Pán Boh stvoril, dýchať, plávať, ak chcete stáť a meditovať a keď vám telo povie dosť tak pomaly pobyt vo vode ukončiť. Niekedy je potrebné dať si pozor na endorfíny, ktoré vám po prvej minúte dvoch spôsobia také blaho, že sa vám zrazu nechce vyjsť. A práve preto ja plávam bez neoprénu. Pretože hoci sa telo cíti vo vode po prvotnom šoku skvelo, končatiny neklamú. Práve tie, sú najmenej dokrvené a skrehnuté vám dajú najavo, že stačí. Ďalšia zásada ktorej sa držím je, že z vody vyjdem skôr než dostanem triašku. Triaška je vraj normálnym sprievodným javom otužovania. Ale ja som ju ešte nezažila. Možno preto, že neplávam tak dlho. Na získanie benefitu u mňa stačí dodržať pravidlo koľko stupňov toľko času. Rozhodne nie je otužovanie to, že vojdete do vody, urobíte si selfie a stačí.

Kým telo bojuje a má chuť utiecť do tepla, vtedy je rozhodne dobré vydržať. A vyjsť až vtedy, keď sa telo už nebráni a je mu dobre. Teda min 3min aj pre začiatočníkov je základ.

Ako sa zahriať potom, na to je nespočetné množstvo rôznych názorov a skúseností. niektorí cvičia, niektorí pijú čaj a iní nerobia nič z toho, ale nechajú telo zahriať sa prirodzene. Moja skúsenosť je taká, že máličko sa zahrejem pred otužovaním, stačí rýchla chôdza, krátky beh, zopár drepov či výskokov. A po plávaní sa najprv oblečiem, začínam od nôh. Trochu sa rozchodím a až potom sa napijem vlažného čaju, nie veľa. Samozrejme už neostávam vonku dlho ani nešportujem. Doma sa zabalím do tepla a ak mi to rodina dovolí, pospím si. Ak mi je chladno aj po prebudení, tak až potom cvičím.

Na zvládnutie prvých minút v ľadovej vode si pomáhame dychovými cvičeniami. Najlepšia je Wim Hoffova metóda meditácie a dychu. Ale pre začiatočníkov, alebo len rekreačných otužilcov postačí ak dýchate zhlboka, plynulo, nezadržiavate dych a pri výdychu si môžete pomôcť aj krikom. Nie je hanba si od srdca zarevať, keď sa prvýkrát ponoríte. Potom ale dych regulujte a spomaľujte. Nech je hlboký a koncentrovaný na vaše vnútro. Počúvajte ho. Vnímajte ho. Ja milujem, keď si občas dám dlane na tvár a dýcham do dlaní. Cítim svoj dych na tvári a zároveň mi to trochu ohreje nos a prsty.

Veľmi dôležitá zásada je mať vždy prikrývku na hlave. Nikdy sa neponárať, a už vôbec nie pod ľad. To vám každý ľadový medveď povie, že zdravý rozum káže, držať sa pravidiel. Nechceme si ublížiť, ani prekonávať rekordy. Nechceme lámať naše Ego, ani ho živiť. Chceme nájsť rovnováhu medzi telom a duchom, medzi úplným zdravím a len absenciou chronických chorôb, medzi Egom a Vyšším Vedomím nášho Ja, medzi aktivitou a pasívnym prijatím, medzi bojom a mierom v duši.

Jestvuje mnoho skvelých publikácii na tému otužovania. Výborné sú aj diskusné fóra na internete, facebooku. Mojim zámerom bolo priblížiť Vám, ako to mám ja. Ako sa otužovanie pomaly ale isto stáva mojim životným štýlom.

A na záver? Od mladosti mi bola diagnostikovaná alergia na chlad a nádchu som mávala denne po dobu 25rokov. Až plávanie v ľadovom jazere mi termoreguláciu upravilo tak, že chlad mám zrazu rada. Celý život som sa chcela presťahovať do teplých krajín k moru. A teraz si neviem predstaviť, ako zvládnem letnú dovolenku v Chorvátsku. Asi so sebou budem nosiť termosku plnú ľadu.

Prajem vám to vyskúšať a nebáť sa. Nechajte si poradiť od dlhoročných plavcov a niečo odborné si o otužovaní prečítajte. Ak chápeme fyziologické procesy, ktoré sa pri tom v našom tele odohrávajú, ľahšie pristúpime na takúto extrémnu výzvu. No a ten pocit potom, stojí za to!

Marcela Gaľová
Milujem šport a oblasť osobného sebarozvoja. Ponúkam Vám jednoduchý Program Zdravého životného štýlu a Hormonálnej jogy, ktorý zmení Váš život a pomôže znovuzískať stratenú rovnováhu, zdravie a vitalitu! Viac o mne sa dozviete tu >>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

  • Kategórie
  • Hormonal yoga E-Book free

    Download Introduction to the Healthy Lifestyle – Hormonal yoga with Pilates features for women, the instruction of exercise sequence with different options. I wish you all a lot of success. Namaste!

  • Najnovšie články
  • Objavte krásu programu Hormonálnej jógy s cvičením Pilates

    Vykročte smerom k Zdravému Životného štýlu Načerpajte inšpiráciu a zacvičte si! Stiahnite si E-Book zdarma a zažite úžasnú zmenu plnú vitality a zdravia